Wist u dat als u een nieuwe (of parallel geïmporteerde) auto heeft gekocht u waarschijnlijk te veel autobelasting betaald heeft? Dit komt door een nieuwe -discutabele!- benadering van de bpm (de autobelasting) berekening. Wij helpen u graag om deze mogelijke misstand te corrigeren. Hoe zit dat nu precies?
Tot 1 september 2018 werd de CO2-uitstoot van de meeste auto’s getest volgens de NEDC-methode. Inmiddels is gebleken (o.a. door het dieselschandaal) dat de uitstoot in werkelijkheid veel groter was dan gemeten volgens de NEDC-methode. Daarom is er nu de WLTP-methode (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Deze test geeft een beter beeld van het werkelijke verbruik en de werkelijke uitstoot van de auto. Al vanaf 1 september 2017 kunnen voertuigen volgens de WLTP-methode gemeten zijn.
Volgens de wet moet de WLTP-methode voorlopig worden omgerekend naar een NEDC 2.0 waarde. Volgens de staatssecretaris van Financiën zou dit ertoe leiden dat de CO2-uitstoot gelijk blijft aan de oude NEDC-waarde, waardoor de bpm ook gelijk zou blijven.
Nu is uit verschillende onderzoeken gebleken dat het omrekenen leidt tot een hogere CO2-uitstoot. Voor dieselauto’s is deze stijging gemiddeld 12 gram hoger en voor benzineauto’s 8 gram. Doordat de bpm (Belasting Personenauto’s en Motorvoertuigen) direct gekoppeld is aan de CO2-uitstoot leidt dit tot een hogere bpm. Dat betekent dat er nu over (bijna) iedere WLTP-gemeten auto te veel bpm betaald wordt. Wij kunnen de te veel betaalde bpm voor u terughalen! Dat betekent dat u gratis (no cure, no pay) mee kunt liften met de grootschalige procedures die Euro Auto Logic momenteel voert. Als wij door de rechter in het gelijk worden gesteld, zult u een teruggaaf van de bpm (autobelasting) ontvangen. Zo niet, heeft u betaald wat u moest betalen en is het daarmee ook afgedaan.
Meer informatie vindt u hier: bezwaar WLTP.
Weten of ook uw auto in aanmerking komt? Vul dan onderstaande gegevens in en u ontvangt spoedig bericht van ons.